INZETBARE MEDEWERKERS
VOOR EEN SUCCESVOLLE ORGANISATIE

Een succesvolle organisatie heeft een duidelijke strategie en doelstellingen. Een heldere structuur, effciënte processen, goede financiële besturing en gerichtheid op de klant/opdrachtgever maken dat een organisatie succesvol kan zijn. Naast deze factoren vormen medewerkers die in staat zijn hun werk goed te doen een essentiële succesfactor. We spreken over medewerkers die goed inzetbaar zijn.

Dit model van inzetbaarheid geeft aan welke vier factoren zorgen voor goed inzetbare medewerkers. Voor nu en voor de toekomst. Bovendien laat het model zien hoe de werknemer en de werkgever hier samen – aan kunnen werken. Hiermee kunnen werkgever en de medewerker een belangrijke bijdrage leveren aan een succesvolle organisatie.

Goed
werkgeverschap

De faciliterende werkgever

Werkgevers maken het werken aan de inzetbaarheid mogelijk voor medewerkers en stimuleren dit door middel van coachend leiderschap en bieden medewerkers ontwikkel- en loopbaankansen

Dialoog

De
Bekwame
Medewerker

De
Flexibele
Medewerker

De
Inzetbare
Medewerker

De
Gemotiveerde
Medewerker

De
Vitale
Medewerker

Goed
werknemerschap

De actieve medewerker

Medewerkers zijn actief en nemen verantwoordelijkheid om zelf te werken aan de factoren die hun inzetbaarheid beïnvloeden. Daarnaast werken ze actief aan hun loopbaan.

×

De bekwame
medewerker

Om optimaal het werk te kunnen doen moet een medewerker beschikken over de juiste kennis en vaardigheden. Het werk verandert in de loop van de tijd. Dit gaat steeds sneller. Daarom zal een medewerker kennis en vaardigheden moeten blijven aanpassen en ontwikkelen.

Lees meer

Het is daarom belangrijk om niet alleen te kijken naar de verplichte cursussen en certificaten voor het huidige werk, maar om ook aandacht te geven aan de kennis en vaardigheden voor de toekomst. In het eigen werk of in ander werk. Of voor jouw medewerkers het zwaartepunt ligt op (parate) kennis of juist meer op vaardigheden hangt af van het werk wat ze doen.

In algemene zin zien we in Nederland het belang van vaardigheden steeds groter worden. Sociale vaardigheden en digitale en technologische vaardigheden worden bijvoorbeeld steeds belangrijker.

×

De flexibele
medewerker

We moeten allemaal langer doorwerken terwijl het werk en organisaties veranderen. Veranderingen gaan steeds sneller. Technologie, digitalisering en automatisering veranderen de manier waarop we werk uitvoeren. Klanten worden steeds mondiger en kritischer. Bedrijven veranderen mee. Maar ook naast het werk wordt er privé veel van ons gevraagd en gaan we door verschillende fasen in het leven.

Lees meer

Om goed om te kunnen gaan met alle veranderingen is het belangrijk dat medewerkers mee kunnen bewegen. Het heeft geen zin om de hakken in het zand te zetten, want de ontwikkelingen gaan door. Om goed te kunnen blijven functioneren en om ook in de toekomst goed inzetbaar te blijven, is het belangrijk dat medewerkers flexibel zijn en met veranderingen meebewegen.

×

De gemotiveerde
medewerker

Tevreden en enthousiaste medewerkers presteren beter en houden het werk beter vol. De motivatie van medewerkers bepaalt voor een belangrijk deel de inzet die medewerkers tonen. Motivatie uit zich bijvoorbeeld in de bereidheid om iets extra’s te willen doen.

Lees meer

Andersom geldt ook: Medewerkers die ontevreden zijn en frustraties hebben op het werk presteren minder, verzuimen meer en zijn eerder geneigd om iets anders te gaan zoeken.

×

De vitale
medewerker

Een goede vitaliteit is een belangrijke basis om het werk ook goed vol te houden en niet uit te vallen. Medewerkers met een goede vitaliteit presteren beter in het werk en hebben minder ziekteverzuim.

Lees meer

En niet onbelangrijk: ze voelen zich zelf ook beter! Met een gezonde leefstijl kan een medewerker veel invloed hebben op de vitaliteit. Omdat medewerkers ook veel tijd op het werk doorbrengen is het goed als er daar mogelijkheden zijn om gezonde keuzes te maken.

De invloed van druk in de privé-situatie is steeds vaker op de werkvloer merkbaar. En ook al ligt de oorzaak van deze druk buiten het werk, je hebt als werkgever wel een belang om je medewerkers hierbij te ondersteunen. Medewerkers met een goede werk-privé balans zitten lekkerder in hun vel. Dat is goed voor de teamsfeer. En dat blijkt uit hun arbeidsprestaties. Andersom geldt dat medewerkers met privé problematiek vaak minder goed presteren en meer verzuimen.